قدردانی شهردار تهران از خدمات و پروژه‌های توسعه‌ای در مشهد شهردار مشهد مقدس: وظیفه شهرداری‌ها خدمت به مردم است سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در دوره ششم شورای مشهد شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر
سرخط خبرها

آخرین وضعیت پروژه آزادراه «حرم تا حرم» | گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد

  • کد خبر: ۱۸۵۱۴۶
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
آخرین وضعیت پروژه آزادراه «حرم تا حرم» | گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد
با وجود دستور‌های چندباره رئیس‌جمهور برای تکمیل آزادراه، گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس‌جمهور درحالی در سفر اخیرش به مشهد معاون اجرایی‌اش را به پیگیری زمان‌بندی پروژه «آزادراه حرم تا حرم» به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم مسیر زیارت امام‌رضا (ع) مکلف کرد که این پروژه باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی پارسال به اتمام می‌رسید. پیرپروژه‌ای مانند این طرح ملی بیشتر از آنکه به مأمور پیگیری برای زمان‌بندی نیاز داشته باشد، تشنه اعتباراتی است که از پایتخت یا تخصیص نمی‌یابد یا تزریق قطره‌چکانی‌اش دردی از یک پروژه زخم‌خورده دوا نمی‌کند.

در فروردین پارسال هم در جریان نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان‌رضوی، پای این طرح در کنار چندین طرح ملی و استانی دیگر به تونل وعده و وعید‌های اعتباری مسئولان باز شد و با این حال تا امروز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است. صحبت آن روز‌ها جان‌گرفتن دوباره آزادراه حرم تا حرم از محل تهاتر نفت بود، اما دولت همان پارسال آب پاکی را روی دست مشهدی‌ها ریخت و با اختصاص فقط ۱۲۰ میلیارد تومان برای این طرح ملی در بودجه سالانه کشور، با زبان بی‌زبانی گفت که اهتمامی برای پایان‌یافتن این پروژه سیزده‌سال روی زمین‌مانده ندارد.

اما نکته جالب اینجاست که چند روز پیش از سفر رئیس‌جمهور به مشهد، معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی از لزوم بازطراحی تأمین منابع مالی این طرح به‌دلیل نارسایی‌های اعتباری آن خبر داده و گفته بود که این درخواست را به نهاد ریاست‌جمهوری ارسال کرده است.
جواد خدایی این را هم به خبرنگار ما گفته بود که «قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) با توجه به وضعیت اقتصادی امروز، ۷۰‌درصد تأمین اعتبار پروژه از سوی خود را درصد زیادی دانسته است.» گویا قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) خواهان کاهش سهم سرمایه‌گذاری‌اش در این پیرپروژه است و به نظر می‌رسد این خواسته قرارگاه در درخواست استان برای بازطراحی تأمین منابع مالی پروژه نیز بی‌‎تأثیر نبوده است.

۲۲۳ کیلومتر از این آزادراه باید در جغرافیای خراسان‌رضوی ساخته شود که تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و به گفته مسئولان کنونی خراسان‌رضوی، دلیلش هم این بوده که در اولویت پیگیری مسئولان پیشین استان نبوده است. با‌این‌حال، چندی است که یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، «حرم‌تا‌حرم» را در کنار شهر فرودگاهی و قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران در صدر فهرست پروژه‌های اولویت‌دار استان گنجانده است و مسئولان استان نیز در هر فرصتی تسریع در این پروژه‌ها را از مسئولان ملی مطالبه کرده‌اند.

مطالبات استاندار از رئیس‌جمهور

آخرین‌بار نیز همین چند روز پیش بود که نظری حضور رئیس‌جمهور را در مشهد برای بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به زائران رضوی در دهه پایانی ماه صفر مغتنم دانست و در جلسه دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران که البته بدون دعوت از خبرنگاران برگزار شد، از آیت‌ا... رئیسی درخواست کرد که پروژه‌های قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، آزادراه حرم‌تا‌حرم و شهر فرودگاهی که لازمه توسعه خدمات حمل‌و‌نقلی به زائران و پیشرفت شهر مشهد است، سرعت بگیرد.
نظری با طرح سه درخواست مهم از رئیس‌جمهور تأکید کرد: قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، آزادراه حرم‌تا‌حرم و شهر فرودگاهی برای شهر مشهد بسیار مهم است و درخواست هماهنگی‌های بیشتر ملی، اختصاص بودجه لازم و تسریع در این پروژه‌ها را داریم.

آزادراه حرم تا حرم که مهر ماه سال ۱۳۸۹ کلنگش بر زمین خورد تا حلقه وصل حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد و حرم مطهر خواهرشان، حضرت معصومه (س) در قم باشد، البته در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هم مورد بی‌مهری بودجه‌ای قرار گرفت و آورده این پروژه ملی‌برای شهر و‌دیار سلطان خراسان تاکنون فقط یک نام بوده است.
حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که مأموریت معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای احیای این آزادراه مهم به چه اندازه به تصمیمی واقع‌گرایانه برای تخصیص اعتبارات درخور به این پروژه منجر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->